Flamentango vasarai pasibaigus

2011 09 23

Rasa Aukštuolytė
Flamentango vasarai pasibaigus

 

Dar žiemą Zalcburgo Mozarteum universitete brandintos gitaristo Jono Kublicko muzikinės iniciatyvos šią vasarą įsuko į pietietiškų melodijų sūkurį. „Kristupo vasaros festivalyje" ir kituose koncertuose visoje Lietuvoje jaunieji atlikėjai muzikos mylėtojus džiugino argentinietiško tango ir flamenko ritmais.
Jau nuo sausio mėnesio puoselėti be galo entuziastingi muzikiniai svarstymai galiausiai draugėn subūrė šešetą jaunų gabių Mstislavo Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondo remiamų muzikantų, studijuojančių geriausiose Lietuvos ir užsienio aukštosiose muzikos mokyklose. Tai klarnetininkas Žilvinas Brazauskas - Liubeko aukštosios muzikos mokyklos studentas, Zalcburgo Mozarteum universiteto studentas, gitaristas J. Kublickas, Hamburgo aukštojoje muzikos ir teatro mokykloje besimokantis smuikininkas Algirdas Šochas, violončelininkas Dmitrijus Berezinas - Sankt Pe¬terburgo valsty¬binės N. Rimskio-Korsakovo kon¬servatorijos auklėtinis, pianistė Rūta Skudraitė, be¬simokan¬ti Šiaurės Karališkajame muzikos kole¬dže Man¬česte¬ry¬je bei jauniausioji an¬samblio narė - fleitininkė Be¬ata Preisaitė - Kauno Juozo Naujalio muzikos gimnazijos moksleivė.
Prie šių atlikėjų prisijungus "Cristina Heeren de Arte Flamenco" akademijoje Ispanijoje studijuojantiems flamenko gitaros virtuozui Andriui Masilioniui ir aktorei, dainininkei bei šokėjai Brigitai Bublytei, vos per savaitę buvo paruošta dviejų dalių programa, sudaryta iš septynių nemenko meistriškumo pareikalavusių tango muzikos opusų (Astoro Piazzollos, Maximo Diego Pujolio, Richardo Galliano, Rolando Dyenso, Igorio Stravinskio ir Antonio Blanco kompozicijos)  bei autentiškų flamenko stilių (guajiros, tarantos, alegrios, tangos, rumbos). „Sudarydami programą, su Žilvinu Brazausku daug laiko skyrėme išskirtinių, muzikiniu bei instrumentų sudėties atžvilgiu įdomių kūrinių paieškai. Norėjome, jog mums patiems tai būtų nauja, gaivu ir negirdėta" - mintimis dalijosi J. Kublickas. 
Paklaustas apie motyvus, paskatinusius prisidėti prie idėjos realizavimo, A. Šochas kalbėjo: „Projekte dalyvauti sutikau dėl labai įdomių asmenybių, puikių muzikantų ir, žinoma, dėl programos - juk tango ar flamenko kasdien nepagrosi, kada mokydamasis susiduri daugiausiai su klasikine muzika. Sužavėjo ir ansamblio sudėtis, kuri yra gal net unikali Lietuvoje. [...] Po šio projekto tapau lankstesniu ir platesnių pažiūrų muziku bei atlikėju - tai puiki terpė mokytis dirbti kartu, laisvai dalintis mintimis".
Flamenko programos ašimi tapę A. Masilionis ir B. Bublytė ansamblio dalyvius „klasikus" įkvėpė ir paskatino pažinti naują muzikos pasaulį su išskirtiniais ritmais, ekspresija bei laisve. Daugumai jų tai buvo pirmas bandymas perprasti šio stiliaus atlikimo subtilybes. „Esu labai patenkintas, kad mūsų paruošta flamenko programa išvengė komerciškumo (kas nevisada pavyksta ir užsienio atlikėjams) - ji buvo sudaryta iš autentiškų ir tikrų flamenko stilių" - puikiais rezultatais džiaugėsi A. Masilionis. B. Bublytė visų pirma įvertino įdomų ir profesionalų kūrybinių ieškojimų procesą: „Projekto metu su bendraminčiais galėjau paskęsti ieškojimuose bei patikrinti, kaip flamenko menas gali komunikuoti su kito žanro atlikėjais. Visi dalyvavę projekte yra paragavę kitos kultūros. Nors jie lietuviai, tačiau ieško, kokios kultūros skiepas jiems prigytų. Manau, kad tai reikalinga tam, kad savąją kultūrą atrastume kitame fone - juk rožė rožių lauke nelabai išsiskiria". Pasak dainininkės, šis projektas yra itin jautrus dėl daugelio priežasčių. Publika juos sutikusi labai emocingai. Atlikėja teigia jaučianti, jog projekto metu susidarė kūrybinis branduolys, tačiau kaip jis toliau vystysis - tai visagalio laiko rankose.
Kūrybinių ieškojimų prieglobsčiu jauniesiems muzikams Anykščių rajone įsikūrusi „Pavarių" sodyba liepos 20-27 dienomis tapo ne atsitiktinai. Joje karštomis vasaromis netyla muzikos ritmai - kelintus metus iš eilės čia organizuojamos jaunųjų muzikantų stovyklos, kuriose susirenka jaunimas, iškeičiantis miesto triukšmą į kamerinį muzikavimą ir poilsį gamtoje.  "Grodamas kartu, visada gali mokytis iš savo kolegų, nes jie tikrai turės kažką, ko neturi pats ir ką visai mielai išmoktum. Ypač, jei žmonės, su kuriais groji, nuoširdžiai atiduoda savo energiją ir aukoja jėgas dėl bendro tikslo. Tai labai įkvepia" - prisimindamas kartu Pavariuose praleistą savaitę, pasakojo D. Berezinas.
 Su minėta programa atlikėjai surengė septynis koncertus (skambiu pavadinimu "Flamentango") įvairiose Lietuvos vietose. Pirmasis jų įvyko iškart pasibaigus pasiruošimo savaitei - liepos 27 d. Anykščių koplyčioje, kur ansamblio pasirodymas buvo palydėtas itin gausiais aplodismentais. Kiti koncertai buvo surengti Plate¬liuose vykusioje Jaunųjų atlikėjų meistriškumo stovykloje „Agata" (liepos 28 d.), Klaipėdos „Jūros šven¬tėje" (liepos 29 d.), Kre¬tin¬galės bažny¬čioje (liepos 30 d.), Kauno Vy¬tauto Didžiojo Universite¬to auloje (rugpjūčio 13 d.), Kristupo vasaros festivalyje Vilniuje, šv. Kotrynos bažnyčioje (rugpjūčio 16 d.), o savo koncertų ciklą ansamblis vainikavo puikiu pasirodymu Nidos vidurinėje mokykloje (rugpjūčio 17 d.).
 Atlikėjai sutaria, jog puiku būtų ir toliau šią programą atlikti įvairiuose koncertuose, o kitą vasarą vėl ketina grįžti pasirodymams Lietuvoje - buvo pakviesti sudalyvauti ir "Pažaislio muzikos festivalyje". Tačiau taip pat pripažįsta, jog nėra lengva gyventi "vien idėja", tad viltis sulaukti festivalių rėmėjų bei paramos fondų pagalbos lieka gyva.
Nepaprastai aukštų įvertinimų ansamblis sulaukė ir iš autoritetingų Lietuvos muzikų. Apsilankęs Nidoje vykusiame koncerte, smuikininkas Martynas Švėgžda von Bekkeris pagyrų negailėjo nei atlikėjams, nei puikiai parengtai programai: „Nepaprastai  akademiškai, profesionaliai atlikta sudėtinga programa! Visi šeši muzikantai, meistriškai valdantys smuiką, fleitą, klarnetą, gitarą, violončelę ir fortepijoną, pasižymi išskirtiniu muzikinio stiliaus valdymu ir geru skoniu. Šie jauni virtuozai nestokoja temperamento, išmano kamerinės muzikos akustines-dinamines įmantrybes, suteikia klausytojams aukščiausios prabos mėgavimosi malonumą. Valdydami plačią spalvų bei štrichų paletę, nesivaikydami šou elementų, pasižymi išskirtiniu jautrumu". 
 Anot smuikininko, jų pasirodymai teikia vilčių ir artimiausioje ateityje Lietuvos bei užsienio salėse išgirsti naujų, dar negirdėtų koncertinių programų, kurias atliks jau naujos kartos Lietuvos muzikai, sėkmingai tęsdami studijas skirtingose Europos aukštosiose mokyklose bei taikydami į aukščiausio muzikinio atlikimo pilotažo lygmenį.